maandag 21 september 2015

Inleiding

De X-47B Stealth Drone.
In three years, Cyberdyne will become the largest supplier of military computer systems. All stealth bombers are upgraded with Cyberdyne computers, becoming fully unmanned. Afterwards, they fly with a perfect operational record. The system goes online August 4th, 1997. Human decisions are removed from strategic defense. Skynet begins to learn at a geometric rate. It becomes self-aware 2:14 AM Eastern Time. In a panic, they try to pull the plug. 

We weten allemaal uit welke film deze quote komt. Het is wat dat betreft eigenlijk nog steeds best snel geweest, als je naar het plaatje links kijkt. Cameron zat er misschien een ruwe 20 jaar naast met zijn schattingen. Nou ja, hopelijk zullen menselijke beslissingen nooit verdwijnen uit de strategische loop, en perfect zullen ze wel niet vliegen, maar de onbemande stealth-bommenwerper is al een tijdje een feit.

De F-117A Nighthawk.
Ik weet niet hoe het met jou zat, maar in het jaar dat deze film uitkwam zat ik net zoals veel mensen aan de buis gekluisterd. Er gebeurde namelijk ook nog wat anders. Het was zover: de VS ging naar Irak. Één zeer tot de verbeelding sprekend wapen van dat moment was natuurlijk de F-117A "Nighthawk" (rechts). Het vliegtuig was weliswaar al een paar jaar te bezichtigen voor het publiek, maar met zijn lelijke uiterlijk en hoekige vormen sprak het nog steeds tot de verbeelding. Hij kreeg al snel de bijnaam "Wobblin' Gobblin" omdat hij slecht bestuurbaar zou zijn (niets was minder waar). Het publiek en de piloten moesten dit lelijke eendje duidelijk nog op waarde leren schatten. De F-117 heeft uiteindelijk een vrij bescheiden militaire carrière gehad. Na de Eerste Golfoorlog werd hij nog o.a. in Kosovo ingezet (waar een exemplaar door Serviërs werd neergehaald, een enorme morele overwinning; onder) en in de Irak- en Afghanistan-oorlog. In 2008 zat het erop, met 25 jaar actieve dienst bepaald geen lange zit (bedenk dat de C-130 Hercules zijn 61ste jaar ingaat).

De canopy van de neergehaalde F-117,
Luchtvaartmuseum Belgrado.
De F-117 was een project dat mysteries omgeven was voordat het toestel medio jaren '80 voor het eerst aan het publiek getoond werd. Het kwam uit de koker van de Lockheed Skunk Works: een speciaal R&D-team van Lockheed dat onder de grootste geheimhouding en met minimale bureaucratische inmenging kon doen waar het bijzonder goed in was: vliegtuigen ontwerpen, en niet de minste. Uit de stal van de Skunk Works kwam o.a. de U-2 "Dragon Lady", de F-104 "Starfighter" (onder),  de SR-71 "Black Bird" (en haar voorloper de A-12), en uiteindelijk ook de F-117 en de F-22 "Raptor". Drijvende kracht achter de Skunk Works was jarenlang Clarence 'Kelly' Johnson, een naam die voor eeuwig synoniem zal blijven met geniale, vooruitstrevende vliegtuigontwerpen. Kosten noch moeite werden in die tijd gespaard, in plaats van de aluhoedjesverhalen over UFO's is dit de feitelijke reden dat de Amerikaanse overheid zo mysterieus deed over Area 51: hier gebeurde het namelijk allemaal.

Een NL F-104 Starfighter, voor zijn tijd zeer geavanceerd. 
Het is lang geleden dat ik me herinner dat ik ooit een verjaardagscadeau voor je heb gekocht. Bovendien heb ik nog wel wat tijd over. Daarom krijg je een speciaal geschenk, een model met een behoorlijke geschiedenis en bovendien een bijzonder stuk R&D erachter. Over de totstandkoming van je model de geschiedenis erachter zal ik je via dit blog op de hoogte proberen te houden. Maak je geen zorgen, het is niks waarvoor je extra ruimte moet vrijmaken. Beschouw het als een aardigheidje van iemand die soms ook niet weet waar hij met zijn modellen heen moet ;-).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten